Radio Student Najavljuje:
Naslovna > Kultura > 17. festival 25 FPS
25FPS_vizual

17. festival 25 FPS

U svojem 17. izdanju, festival eksperimentalnog filma i videa imena 25 FPS (23.-26. rujna) donosi međunarodni natjecateljski program u sklopu kojega će se prikazati 27 originalnih radova, a u rubrici Refleksi gledat ćemo filmove 6 domaćih i aktualnih autora.

 

Ovogodišnji radovi autora bave se utjecajem društvenih kriza na naše osobne identitete. Belgijska audiovizualna umjetnica Eva Giolo snimila je u jeku pandemijske krize film U grlu nam cvate cvijeće, intimnu i vrsno koreografiranu 16-milimetarsku poemu koja simbolički adresira krhkost međuljudskih odnosa u kućnoj karanteni. Iskustvo lockdowna također je inspiriralo veterana domaćeg eksperimentalnog filma, Vladislava Kneževića (Colonello Futurista, 2020.; Dokument Parakozmik, 2018.,) koji će se predstaviti tehno-strukturalnim radom Imploder, dok je austrijska umjetnica Friedl vom Gröller u filmu 2020 odlučila na vrlo duhovit način pokazati zube godini koju je obilježla kriza COVID-19.

 

U grlu nam cvate cvijeće

U grlu nam cvate cvijeće

 

Tinjajućom ekološkom katastrofom bavi se splitska vizualna umjetnica Tanja Deman u filmskom eseju Horizont – meditativnoj priči o moru u vremenu zatopljenja i zagađenja, dok je kineska autorica Yuyan Wang u svom radu Tisuću i jedan pokušaj da budem ocean posegnula za mnogobrojnim videoisječcima s interneta kako bi ukazala na informacijsku i industrijsku zasićenost našeg društva.

 

Među ostvarenjima koji inovativno koriste estetske i pripovjedne mogućnosti novih medija ističe se i Moji krajolici, intrigantni esej francuskog redatelja Antoinea Chapona o sprezi vojne i zabavne industrije videoigara čija se radnja u cijelosti odvija u računalnom animiranom krajoliku ratne videoigre. Tu je i novomedijski hibrid nagrađivanog tajlandskog umjetnika Tulapopa Saenjaroena (Soba s pogledom na kokos, 25 FPS 2018), Squish!, koji nadahnuće za svoje razigrane i crnohumorne tabloe nalazi u tajlandskoj animaciji te košmaru društvenih mreža i mobilnih aplikacija.

 

Moji krajolici

 

Majstori analognog filma uz bok piksel avanturistima

 

Konkurencijom će prošetati i niz svježih radova festivalskih alumnija, poput neizostavnog klasika suvremenog materijalnog filma, Petera Tscherkasskog, čiji smo hipnotički hit The Equisite Corpus i prateće kino-predavanje s užitkom upijali na Festivalu 2015. godine. Njegov novi rad, Opet vlak, akcijom je nabijen celuloidni kolaž sačinjen od brojnih isječaka iz holivudske filmske povijesti, čije frenetične izmjene, preklapanja, zveckanja i treperenja na podlozi nezaustavljivog juriša vlaka zlokobno nagoviještaju put u propast. Cijenjeni kanadsko-japanski filmaš Daïchi Saïto (Engram povratka, 25 FPS 2015) vraća se na veliko platno Kina SC s još jednom raskošnom 35-milimetarskom simfonijom pod naslovom earthearthearth, u kojoj planinski obronci Andi senzualno pulsiraju u ritmu slobodnih improvizacija saksofonista Jasona Sharpa.

 

Boje digitalnih avanturista brani austrijska veteranka videoumjetnosti Tina Frank, koja će protresti naše senzore žestokom punk elektroničkom apstrakcijom Frozen Jumper, te festivalski laureat Peter Burr (dobitnik Grand Prixa 2015. za film Nered) koji u filmu Crni kvadrat oživljava filozofiju percepcije kroz nasrtaj strobirajućih računalno animiranih optičkih iluzija inspiriranih modernističkom estetikom op-arta.

 

Umjetničko polje još je jedna česta tema ovogodišnje selekcije. Bugarska novomedijska umjetnica Veneta Androva (Iz moje pustinje, Nagrada žirija kritike na prošlogodišnjem 25 FPS-u) vraća se na festival s još jednom britkom i satiričnom 3D-animacijom u kojoj se služi figurom zgodne humanoidne umjetnice kako bi razotkrila duboko ukorijenjene patrijarhalne obrasce na tržištu umjetnina (AIVA), a umjetničkim poljem bavi se i fotografkinja i umjetnica Jelena Blagović u svome debitantskom filmu Svaki je umjetnik za sebe, svi zajedno nikad, refleksivnom eseju inspiriranom umjetničkim radom Gorana Trbuljaka.

 

Nagrade Festivala 25 FPS

 

O najboljim filmovima u Natjecateljskom programu 25 FPS-a odlučivat će tročlani Veliki žiri koji ove godine čine australska redateljica Pia Borg, njemačka kustosica Katrin Mundt te hrvatski multimedijski umjetnik Ivan Marušić Klif. Oni će dodijeliti tri jednakovrijedna Grand Prixa. Filmovi također konkuriraju za Nagradu kritike i Nagradu publike, dok hrvatski filmovi konkuriraju i za Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS.

 

Uz Natjecateljski program, ovogodišnji popratni programi suvremene ili povijesne avangarde čine Žiri predstavlja, Expanded Cinema i Kino 23.

 

U programu Refleksi će se prikazati šest filmova hrvatskih autora i autorica različitih generacija i senzibiliteta, koji se služe inovativnim filmskim postupcima kako bi dočarali različite pojavnosti osobnih i društvenih trenja.

 

Višestruko nagrađivana multimedijalna umjetnica, Renata Poljak (Porvenir, 25 FPS 2020; Još jedan odlazak, 25 FPS 2019), vraća se na festival novim kratkometražnim radom Split – meditativnim filmskoj refleksijom u kojoj vedute opustošene splitske stare jezgre u jeku pandemije autorici služe kako bi iznijela vrlo intimnu i bolnu priču o rastanku.

 

S druge strane, autorski dvojac Davor Konjikušić i Nika Petković, u svom izuzetnom eseju Uvala koriste kulisu surovog kamenog krajobraza jedne kvarnerske uvale kako bi istražili načine na koje prostor pamti i u sebe trajno utiskuje čovjekovo djelovanje – u ovome slučaju njegove nezapamćene zločine.

 

Sve u životu došlo mi je kasno

Sve u životu došlo mi je kasno

 

U programu gledamo i dva intrigantna ostvarenja iznikla iz vrlo plodne kinoklubaške scene: Martina Lončar predstavit će filmom Sve u životu došlo mi je kasno – enigmatičnim i poetskim esejom koji dojmljivo sjedinjuje stvarnost i fikciju, dok Mateja Zidarić u Plejadama, inovativnom novomedijskom hibridu koji u cijelosti snima na računalnom zaslonu (tzv. desktop film), poseže za mitologijom i Mjesečevim kraterima kao metaforama njezinih unutarnjih previranja.

 

S Akademije dramskih umjetnosti stiže nam Trafika, redateljski debi diplomirane romanistice i studentice montaže Dore Slakoper, koja vješto koristi stilizirane montažne postupke kako bi predočila dehumanizirajuće uvjete rada prodavačica na kioscima, dok mladi student režije, David Gašo, u svojoj vrckavoj autobiografskoj vježbi Laci bježi u Mađarsku režira spektakularan bijeg iz obiteljskog gnijezda u maniri američkih slapstick komedija.

 

Hrvatski filmovi u programu Refleksi konkuriraju za nagradu Green DCP koju dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS.

 

Ulaz na sve projekcije i programe festivala je slobodan, a program će se održavati u skladu s preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.