Radio Student Najavljuje:
Naslovna > Glazba > Nezavisni hrvatski izdavači
listenloudest

Nezavisni hrvatski izdavači

Razvoj glazbene industrije i Interneta glazbenicima danas omogućava drugačije distribucijske kanale koji su postali obilježje neovisnih etiketa – po „DIY“ principu. 

 

Prema Zlatku Gallu, izvorno indie je oznaka za glazbenu scenu upućenu iskjučivo na nezavisne (independent) izdavačke kuće – diskografe neovisne o velikim ili major diskografskim etiketama (EMI, Sony, PolyGram, WEA, BMG). Kako kaže Andrew Calcutt, indie diskografske kuće najčešće su nalik fanzinima budući da podrazumijevaju okupljanje i promoviranje srodnih glazbenika na diskografskim etiketama koje se vode kao skromna samoizdata kućna radinost ili malo poduzetništvo. Izdanja indie diskografa distribuiraju se izvan lanaca velikih distributera u aranžmanima samih indie etiketa ili pak posredovanjem alternativnih i neovisnih distributera poput britanskog Rough Trade (koji je i sam kasnije bio značajan indie izdavač).

 

Neke od izvornih indie etiketa postupno su postajali majori, odnosno veliki diskografski koncerni. Primjerice, Atlantic Records (dio major etikete Warner/Elektra /Atlantic) započeo je kasnih četrdesetih kao nezavisni izdavač. U sedamdesetima nakon Virgin Records ili specijalističkih tvrtki za objavljivanje starih kataloga (poput Charlyja ili Chiswicka), punk i novi val su potakli preporod neovisnog izdavaštva. Stiff, Two Tone, Rough Trade, Postcard, Factory i Mute samo su dio bogate novovalne i punk diskografske indie scene. Većina indie etiketa tijekom osamdesetih opstajala je samo kao podetiketa u većinskom vlasništvu major izdavača, a slična se praksa nastavila i u narednim desetljećima.  (Pojmovnik popularne glazbe, 2011.)

 

Jedan od prvih nezavisnih izdavača na ovim prostorima, Zdenko Franjić, osnovao je etiketu Slušaj Najglasnije (Listen Loudest) krajem osamdesetih. U 20 godina karijere izdao je više od 300 naslova i otkrio neke značajne bandove s underground scene izdavši njihove prve albume: Goribor, Damir Avdić, Satan Panonski, Messerchmitt, Bambi Molestersi, Overflow..

 

 

Moonlee Records, slovensko-hrvatska nezavisna diskografska kuća osnovana je 2004., a surađuje s alt rock/punk glazbenicima uglavnom iz regije: Bilk, Vlasta Popić, Debeli Predsjednik, Xaxaxa, Bernays Propaganda, Entreat, Damir Avdić, Repetitor i dr.

 

Uz pokretače Moonlee recordsa, 2009. osnovana je i zagrebačka izdavačka kuća Geenger Records koja djeluje u sklopu Građanske udruge za kulturu Gokul iz Zaboka. Kuća se nije žanrovski definirala a neki od izvođača su: Ha Det Bra, Consecration, Shoot Me Wendy, Gatos Del Mundo, Killed a Fox, Inciter, Go No Go, Emphasis, She Loves Pablo, Trobecove Krušne Peći, Hemendex..

 

PDV je nova izdavačka etiketa sa sjedištem u Puli pokrenuta od strane Pozitivnog ritma, koji je domaćoj i široj javnosti postao uglavnom prepoznatljiv po rezultatima u organizaciji festivalskih i klupskih događanja. Izvođači: ABOP, ESC Life, FOB, Stonbride, Atheist Rap, Radikal Dub Kolektiv..

 

Spomenimo i Circumanalis Records, “diy” etiketa fokusirana na ambientalnu, noise, drone, industrial, experimentalnu i sličnu glazbu. Izvođači: Clad In White, Mentalny Colaps, Saturn From Essence, Frostwinter, Dao de noize

 

Tu je i MindVision Records – prva hrvatska nezavisna kuća underground elektronske glazbe koja izdaje isljučivo na vinylima.

 

Udruženje europskih nezavisnih izdavača IMPALA broji preko 4000 članova s ciljem promicanja i razvoja nezavisne umjetničke, znanstvene i kulturne scene. Naša Lovely Quinces, s izdanjem ‘’Meet Me In Moscow (Part One)’’ nominirana je 2015. godine za najbolji nezavisni album godine.

 

Nezavisno izdavaštvo bitan je segment u razvoju glazbene industrije koji izravno utječe na otkrivanje i formiranje mladih glazbenika i njihovog umjetničkog izričaja. Nažalost oni ne dobivaju ni približno dovoljno prosotra u medijskom svijetu.  Nezavisna izdavačka djelatnost nije toliko rasprostranjena u Hrvatskoj iz očiglednih razloga. Nema interesa, oni koji imaju volje često nemaju kapitala, bendovi teško dolaze do gaža koje prelaze okvire lokalne klubske scene te općenito imaju znatno manji utjecaj na glazbenu industriju. Iako glazba proizvedena iz nezavisne izdavačke kuće djeluje u potpunosti bez ikakvog financiranja, nezavisni izdavači bandovima omogućuju da sami odlučuju o distribuciji, snimanju, produkciji i merchu. Nevezani su ugovorima s velikim izdavačkim kućama (npr. Croatia Records koja čini 70% glazbenog tržišta). Imaju mogućnost povezivanja s drugim bandovima na sceni i slobodu raditi onako kako sami žele. Long live DIY!