Radio Student Najavljuje:
Naslovna > Kolumne > Prokletstvo zagrebačkog ljeta
zagreb-03

Prokletstvo zagrebačkog ljeta

U glazbenoj industriji ljeto se uvijek uzimalo s rezervom. Na proljeće koje prethodi ljetu izbacuju se tzv. summer-hitovi koji su kratkog vijeka, a služi konzumentu kao soundtrack godine ‘te i te’, a izdanja koja ne odgovaraju takvoj formi guraju se za jesen.

 

Naravno nađu se ovdje i kvalitetni i raznovrsni albumi jer mašinerija nikada ne staje, a na kraju dana radi se o procijeni izdavača koliki će biti ‘outreach’. S jedne strane konkurencije je manje, dok s druge, pozornost slušatelja/fanova/kupca je puno manja. Ljeto je ipak rezervirano za putovanja, odmore, pustolovine i unazad zadnjih desetak i nešto više godina – festivala.

 

Festivalska groznica napala je svako selo, grad i državu. Glazbeni festivali veliki su faktor u planiranju turističke sezone. Bolje nego kod nas, vidi se na primjeru Szigeta u Mađarskoj i novosadskog Exita. Festivali su pružili izvođačima mogućnost ‘zarađivanja kruha’ tijekom inače mrtvog ljeta. U jednom neformalnom razgovoru na našoj terasi, Mrle nam je rekao kako se nekoć zimi radilo, a ljeti odmaralo, dok je danas obrnuto. Između ostalog, festivali su gurnuli u drugi plan velike, open-air, stadionske koncerte poput dvodnevnog spektakla U2-a, Peppersa ili Metallice. Naravno, pod uvjetom da postoji festival koji si ih može priuštiti. Festivali su jednostavniji jer se postavlja cijela infrastruktura za višednevni događaj, a ne stvara se od nule za jednog svirača.

 

 

Izvođaču srednje veličine više nije problem naći svirku ili organizirati turenju preko ljeta, međutim postoje određeni kompromisi. Izvođač najčešće mora biti spreman spustiti svoju ‘redovnu’ cijenu i pripremiti se za svirku pred više ili manje zainteresiranom publikom. Setovi su ipak kraći, količina publike i potencijalnih novih slušatelja veća, a cijena svirke manja. Ovdje govorim o bendovima koji nisu headlineri i koji su primorani raditi kompromise, ali vjerujem kako i headlineri spuštaju cijenu.

 

Nije prestrogo reći da se u Zagrebu ljeto dijeli na prije i nakon godišnjeg odmora. Inmusic festival često se reklamira kako s njime započinje ljeto. To možda i jest tako jer već godinama uspješno lovi Zagrepčane u lipnju prije udarnog vala G.O.-a, ali već poprilično ljetno-raspoloženi. Zatim se sve glazbene manifestacije sele na obalu, što je i logično – pa tamo je veći dio domaće publike (čast iznimkama, npr. Ferragosto Jam). O ljepotama praznog kasnosrpanjskog Zagreba ne moramo puno pričati, međutim posljedica toga je i zaobilaženje naše ‘metropole’. Ne možemo ni kriviti naše organizatore što izbjegavaju rizik organiziranja klupskog koncerta u tom razdoblju. Strani izvođač i sa spuštenom cijenom i kraćim setom još uvijek je skup za prosječnu cijenu ulaznice. Opet, da se ne bi krivo shvatili – govorim o izvođačima srednje (klupske) veličine. Metallica svojim imenom rasproda hipodrom, a koliko je to financijski isplativo i izvedivo, ne znam.

 

 

Upravo zato smatram da trebamo podržati naše organizatore kada ulaze u rizik organiziranja kvalitetnih klupskih koncerata u Zagrebu tijekom ljeta. Prošlo ljeto bilo je i više nego dobro s bendovima poput PUP i Combichrist (Močvara), pa CKY (Vintage industrial Bar), a sada već u veljači imamo najavljene: Oh Sees 8. srpnja u Vintage Industrial Baru,  i Daughter 10. kolovoza u Močvari, Angel Olsen 26. kolovoza u Tvornici i Pixies 31. kolovoza na Velesajmu. Bili na godišnjem ili ne, svakako preporučujem odlazak na ove koncerte, a vjerujem kako će ih se još objaviti.