Naslovna > Kolumne > Rijeka: održan Culture Week
culutre week 4

Rijeka: održan Culture Week

Osmo izdanje Student Day Festivala u organizaciji Studentskog zbora Sveučilišta u Rijeci i udruge RIKUP-a (Riječki Kulturni Urbani Pokret) pokazalo je kako uspješno objediniti glazbene, kulturne, znanstvene i sportske sadržaje.

 

Interdisciplinarna radionica pod nazivom ri:verzija, samo je jedan dio bogatog programa ovogodišnjeg Student Day Festivala koja se održala u sklopu Culture Week-a. Riječ je o prvom većem projektu udruge pod nazivom Interdisciplinarni kolektiv Manufaktura iza kojega stoje Franka Blažić, Katarina Petrović, Ana Jurov i Andrea Šikljan – sve četiri studentice su četvrte godine Kulturalnih studija Filozofskog fakulteta u Rijeci.

 

OKC Palach, jedno od kultnih mjesta riječke alternativne scene, tako ovih je dana bilo centralno mjesto promišljanja i rada na interpretaciji simbola grada Rijeke. Radionica je, od 30. svibnja do 1. lipnja, okupila 8 studenata različitih područja studija sa Sveučilišta u Zagrebu, Zadru, Glasgowu i Rijeci. Suradnja pojedinaca koji se bave različitim disciplinama, a ujedno dolaze iz različitih mjesta u Hrvatskoj, ostvarena tijekom tri dana, imala je za krajnji cilj prezentaciju radova nastalih na temelju stručnog vodstva i predavanja za vrijeme radionice na Trgu sv. Barbare.

 

culutre week 5

 

Prvi dan bio je rezerviran za međusobno upoznavanje organizatorica i sudionika te stručno vodstvo po starom dijelu grada. Djevojke iz Manufakture već na prvu ostavljaju dojam otvorenih, pristupačnih i kreativnih osoba koje se ne boje razmišljati izvan uvriježenih okvira i „pravila struke“ što su i potvrdile uspješnim manevriranjem vremena, prostora i, onog najizazovnijeg dijela, koordiniranja osoba dijametralno suprotnih ideja i stavova, kako o životu, tako i prema zadatku koji je pred nas postavljen. Pojedini sudionici Rijeku su posjetili po prvi put, neki od njih odrasli su ovdje i napamet znaju najskrovitije dijelove grada, dok su neki, iz raznih dijelova Hrvatske, ovdje na studiju.

 

U duhu cijele manifestacije i suradnje među studentima, stručno vodstvo gradom održao je Marko Smoljan, student povijesti i povijesti umjetnosti Filozofskog fakulteta u Rijeci. Dvosatno vodstvo od Konta kao početne i ključne točke u riječkoj povijesti, arhitektonskih zdanja iz perioda historicizma, socijalističkih spomenika, ali i onih novijih koji spajaju estetiku, funkcionalnost i komemorativnu funkciju, preko industrijske baštine i pokušaja revitalizacije prostora te prezerviranja memorije grada, bilo je i više nego dovoljno kako bismo se upoznali s identitetima grada Rijeke. Brzinsko brainstormanje u Palachu rezultiralo je brojnim asocijacijama i idejama u kojem smjeru bismo mogli ići s realizacijama radova.

 

culutre week 6

 

Rijeka je grad specifičan po vrlo dobroj suradnji mladih i institucija, poput Odjela za kulturu grada Rijeke čiji je pročelnik, Ivan Šarar uz Renata Stankovića, znanstvenog novaka Odjela za kulturalne studije u Rijeci, bio gost okruglog stola na drugom danu ri:verzije. Ana Orlić i Ana Lokas, članice udruge Sekcija Društva arhitekata Rijeka, također su prisustvovale okruglom stolu, doprinjevši raspravi svojim iskustvom studiranja u Ljubljani i usporedbe riječke topografije, urbanizma i arhitekture naspram slovenske.

 

Stanković je istaknuo otvorenost kao preduvjet, a timski rad kao ključni resurs za sinergiju svih znanja i uključivanje zajednice u proces revitalizacije industrijske baštine kao identiteta samog grada, osvrnuvši se pri tome na projekt Sweet & Salt arhitekta Idisa Turata koji sudjeluje u projektu Rijeka – grad kulture (za europsku prijestolnicu kulture) s generalnom idejom stvaranja Laboratorija za urbanu reinvenciju, nužnog za buduću urbanu preobrazbu grada. S druge pak strane, pročelnik Odjela za kulturu, Ivan Šarar, smatra kako mladima nedostaje drskosti, individualizma i hrabrosti te da bismo, promišljajući riječke simbole, trebali imati na umu kako je stvarnost konstrukt, a izjave o uključivanju zajednice i timskom radu nazvao „iskonstruiranim religioznim izjavama“ i kroz smijeh zaključio kako „treba biti zločest.“

 

 

Koliko smo mi, kao sudionici, uspjeli u svojim radovima biti „zločesti“ i provokativni prosudili su sami posjetitelji finalnog dana ri:verzije. Na Trgu sv. Barbare, u četvrtak navečer, predstavljeno je šest radova nastalih tijekom radionice. Prvi od njih – „Nekad more,“ intervencija u javni prostor, rad je Mirte Brkulj, studentice animacije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Prostora Korza od Ure do Jelačićevog trga, Mirta je ovom relacijom povukla plavu liniju izolir trakom i na taj način označila morsku granicu prije nasipanja ostatka grada kako bi se stvorilo umjetno kopno, pogodno za izgradnju kuća i stanova. Na prezentaciji su izložene fotografije kao dokumentacija samog rada u nastajanju. Slijedi karikatura pod nazivom „Riječanin“ autora Juraja Bačića iz Rijeke, koji je crtežom uprizorio najčešće stereotipe o stanovnicima Rijeke ili pak simbole/fragmente identiteta grada.

 

Izložen je bio i tok misli studenta kulturalnih studija, Edvarda Bačića, ispisan na običnu dasku od iverice. Rad je specifičan upravo zbog Edvardove životne situacije – činjenica kako je nacionalnošću Srbin s pola životnog vijeka provedenog u New Yorku, a trenutnom adresom u Rijeci koju iznimno voli, poslužila je kao motiv ispisivanja osobne povijesti i postavljanja u javni prostor. Tu je i video instalacija čiji sadržaj čine izjave „Bakica s placa“ kao predstavnica i nositeljica riječkog identiteta i simbolom tradicije proživljavanja života do smrti na istom mjestu.

 

Prostorom je dominirala instalacija „Heterotopija“ , skrivena u prolazu Trga sv. Barbare, na kojoj su radili Katja Andrić, Marin Nižić i Dorian Čepić. Rad je inspiriran raspravama o riječkom identitetu i činjenicama kako su pojmovi vezani uz njega – pojmovi vezani uz prošlost. Naslovljem prema Foucaultovom konceptu prostora Drugosti, rad su sačinjavale dvije projekcije – jedna distopijskog mjesta kao simbol krnje i prljave sadašnjosti što počiva na „staroj slavi“ riječke industrijske baštine te, s druge strane platna, utopijskog, pitomog mjesta poput tipičnog socijalističkog dnevnog boravka, ispunjenog nostalgijom i melodijama Ive Robića. Osim ovih, dominantno vizualnih radova, mjesta se našlo i za moju „zvučnu instalaciju.“ Potaknuta raspravama o riječkom identitetu i simbolima grada sa samim stanovnicima Rijeke koji se nisu mogli, u pojedinim momentima usuglasiti što ih to i na koji način predstavlja, a rezultirali bi smijehom, odlučila sam mapirati zvuk grada (brodogradilište 3.maj, Uru, Korzo, navijače Armade, gradonačelnika Obersnela, halubijanske zvončare, kišu, Frljića), spojiti ih s arhivskim zvučnim zapisima filma Ante Babaje „Jedan dan u Rijeci ’55.“ i kroz cijeli zapis provući motiv smijeha snimljem za vrijeme trajanja radionice. Posjetitelji su, iznenađujuće, vrlo dobro reagirali na ovaj rad, budući da je bio postavljen, neozbiljno poput rada, na mobitelu sa slušalicama.

 

Osim predstavljanja radova ri:verzije, prezentirani su radovi „Urban Furniture“ Sekcije Društva arhitekata Rijeke, nastup pjevačkog zbora Medicinskog fakulteta Axis i njihova plesna skupina, a posjetiteljima su se obratili gradonačelnik grada Rijeke, Vojko Obersnel, rektorica Sveučilišta u Rijeci prof. dr. sc. Snježana Prijić Samaržija te prorektorica za studije i studente Sveučilišta u Rijeci prof. dr. sc. Sanja Barić.

 

Vrhunac Student Day Festivala glazbeni je dio koji 2. i 3. lipnja okuplja eminentne domaće i strane izvođače, od riječkog Let 3-a, Jinxa, Psihomodo Popa, Kirila Djaikovskog,  Rudi MC-ija itd. Sve u svemu, zabava još traje, ideje su uspješno izrealizirane, suradnja ostvarena, a djevojkama iz Interdisciplinarnog kolektiva Manufaktura čestitamo na uspješno provedenoj prvoj radionici i želimo puno sreće u daljnjem radu. Veselimo se novim projektima.

Piše: Ema Pavlović